MAF Sensörü Arıza Tespiti Nasıl Yapılır? Arıza Kontrolleri


Maf sensörü arızasında, arıza tespiti için iki temel yöntem kullanılır:
1) MAF Sensörü ve Tesisatı Diyagnostik Test Cihazıyla Kontrol Edilir
2) MAF Sensörü ve Tesisatı Elektronik Olarak (Multimetre ile Kontrol Edilir)

1) MAF Sensörü ve Tesisatı Diyagnostik Test Cihazıyla Kontrol Edilir (Diyagnostikle Arıza Tespiti)
*Maf sensörü hava emiş hortumundan sökülür.
*Maf sensörünün soketi takılı halde olmalıdır.
*Diyagnostik test cihazının OBD soketi araca takılır.
*Aracın kontağı açılır (ON).
*Diyagnostik cihazı bilgisayardan çalıştırılır, bilgisayardan parametre okuma (data list) menüsü seçilir ve bu ekranda MAF sensörünün sinyalinin okunduğu, geçen hava miktarının gram/saniye cinsinden gösterildiği değer bulunur.
*Bir hava kompresörü kullanılarak, maf sensöründen hava geçirilir. Bu işlem motor çalışırken gaz verip bırakılarak da yapılabilir.
*Hava geçirilirken, bilgisayar ekranından MAF sensörü sinyalinin (rakamların) değişip değişmediğine bakılır, değerler değişmelidir. Eğer değerler hiç değişmiyorsa MAF (hava akışmetre) arızalıdır, değiştirilmesi gerekir. Not: Öncelikle Maf sensörünün soket ve kablolarının sağlam olduğundan emin olunmalıdır.



2) MAF Sensörü ve Tesisatı Elektronik Olarak Kontrol Edilir(Multimetre ile Arıza Tespiti)
Maf sensörünün normal çalışmasında sinyal değer aralığı 0,2 volt ile 4,9 volt arasındadır.
Maf sensörü sinyal çıkış voltajı  0,2 volttan az olamaz ve 4,9 volttan fazla olamaz; eğer bu değerlerin dışına çıkılırsa maf sensörü arızalıdır demektir. Motor rölantide çalışıyorken maf sensörünün ECU ye gönderdiği voltaj sinyali 1.1 volt ile 1,5 volt arasında değişir.
Örnekteki denso maf sensörünün soket pin anlamları:
1 nolu pin ucu +12 volt giriş ucudur.
2 nolu pin ucu  eksi (şasi) ucudur.
3 nolu pin ucu sensör sinyal çıkış ucu (+)
4 nolu pin +5 volt  sensör besleme voltaj ucu (Emilen hava sıcaklık sensörüne ait)
5 nolu pin Eksi (şasi) hattı (Emilen hava sıcaklık sensörüne ait)

TESİSAT (KABLO) KOPUKLUK KONTROLÜ
Sensörden ECU ye giden kablo hatlarında kopukluk kontrolü yapılmalıdır. Sensör-ECU arasındaki kablonun direnci 1 ohm dan fazla olmamalıdır.  Bu direnç testini yapabilmek için sensör soketindeki pine ait kablo rengi, aynı şekilde ECU tarafındaki soketteki kablo rengidir, kablo rengi takip edilerek kablo ucu bulunup ölçüm yapılabilir.
Ölçülen direnç 1 ohmdan fazla çıkarsa kabloda gevşeklik vardır.
Ölçülen direnç sonsuz değerdeyse veya sesli konumda yapılan kontrolde multimetre ötmüyorsa kablo kopuk demektir.


Sensör tesisatında, sensör  tarafındaki soketteki pin uçları ile, ECU tarafındanki soketteki pin ucu arasındaki direnç 1 ohm dan fazla olmamalıdır.  Bu direnç testini yapabilmek için sensör soketindeki pine ait kablo rengi, aynı şekilde ECU tarafındaki soketteki kablo rengidir, kablo rengi takip edilerek kablo ucu bulunup ölçüm yapılabilir.
Ölçülen direnç 1 ohmdan fazla çıkarsa kabloda-Sokette gevşeklik vardır.
Ölçülen direnç sonsuz değerdeyse veya sesli konumda yapılan kontrolde multimetre ötmüyorsa kablo kopuk demektir.

KABLO ŞASİYE KAÇAK KONTROLÜ
Sensör tesisatındaki pozitif hat kabloları, şasiye kaçak yapmamalıdır. Pozitif (+) hat ile şasi arasında yapılan direnç ölçümünde, okunan değer 10 kilo ohm’dan fazla (veya sonsuz direnç) okunmalıdır. Düşük direnç okunursa şasiye kaçak var demektir.

12 VOLT ISITICI BESLEME GERİLİMİ KONTROLÜ
Maf sensörünün, sensör devresinin besleme voltajı 5 volttur.
Maf sensörünün ısıtıcı hatının besleme voltajı ise  12 volttur, ısıtıcı hattına 12 volt gerilimin gelip gelmediği kontrol edilir.
Sensörün kablo tesisatı tarafındaki soketinden 12 volt gerilimin geldiği pin bulunur, bu örnekte 1. nolu pin 12 volt gerilimin geldiği pindir (denso). Multimetrenin artı ucu soketin 1 nolu pinine tutulur ve eksi ucu şasiye (veya akünün eksi kutbuna) tutulur.  9 volt ile 14 volt arasında bir voltaj değeri  okunmalıdır. 

Yorumlar