EGR Arızası EGR Valfi Arızası Belirtileri Sebepleri Çözümü


EGR sisteminde bir arıza meydana gelirse, motor arıza lambası yanar.
EGR sisteminde bir arıza meydana gelirse, motor arıza lambası yanar. EGR sisteminin çalışması sona erer.
Dizel motorlarda EGR valfi (klapesi) mekanik olarak (kurum-karbon birikintisi sebebiyle) genelde üç şekilde arızalanabilir.
*EGR Valfi (klapesi) kapalı konumda sıkışıp kalır. (Nadiren)
*EGR Valfi (klapesi) açık konumda sıkışıp kalır. (Yaygın)
*EGR valfi (klapesi) tam kapanmıyor, yerine oturmuyor olabilir. (Yaygın)


EGR Valfi Arıza Belirtileri:
*Motorun çekişi düşer, motor gücü azalır.
*Motorun rölanti devri bozulur, düzensiz-dalgalı rölanti devri gözlemlenir.
*Yakıt tüketimi artar.
*Motor rölantide çalışırken siyah duman atar.
*Motor gürültüsü ve vuruntu artar, motor yüke bindiğinde gürültü artar, metalik çekiçleme sesi duyulabilir. Bunlara, silindir içerisinde çok fazla egzoz gazı gelmesi sonucu, yetersiz oksijen alınması sebebiyle, yanmanın veriminin iyice düşmesi sebep olur.

EGR Valfi Arıza Sebepleri:
*EGR valfinin kirlenmesi. Kanalı açıp kapatan klapenin zamanla kurum (karbon birikintisi) kaplanması. Bu durumda egr valfi açık konumda kalabilir, tam kapanmaz veya açık konumda sıkışıp kalabilir veya kapalı konumda sıkışıp kalabilir. EGR valfinin klape kısmı temizlenmelidir. Egr valfi kirlilik sebebiyle açık kalıyorsa, egzozda daha fazla kurum oluşur, egzozda daha fazla kurum oluştukça, egr valfi daha çok –çabuk kirlenir. Uzun vadede supaplarda ve piston kafasında karbon birikintisi oluşabilir.
*EGR valfinde, klapeyi kumanda eden bir vakum tüpü varsa, bu vakum tüpü bozulmuş olabilir. Vakum tüpünün içinde bir kauçuk diyafram zar vardır, bu zamanla yırtılabilir ve valfi açıp kapatamaz. Vakum tüpüne bağlı ince vakum hortumu çıkmış-delinmiş olabilir. Vakum tüpü ile klape arasındaki itme çubuğu çıkmış-eğilmiş-sıkışmış olabilir.
*EGR valfini kumanda eden vakum tüpü varsa, vakum tüpünü kumanda eden bir selenoid valf (egr kumanda selenoid valfi) vardır. Bu valf bozulmuş olabilir. Bu valfe takılı olan vakum hortumları çıkmış-delinmiş olabilir.
*EGR valfi (klapesi) bir elektrikli motor ile kumanda ediliyorsa, bu elektrik motoru bozulmuş olabilir.
*Tüm sistemdeki elektronik donanımların kablo ve soketlerinde: kısa devre, kopukluk, şasiye kaçak, temassızlık, gevşeklik, korozyon olabilir. Kontrol edilmelidir.


EGR Valfi Arızasının Çözümü
*İlk yapılması gereken işlem, mutlaka Diyagnostik Tekniği adımlarını uygulamak ve arıza kodlarını okumaktır. Arızanın giderilmesinde yapılacak işlemleri bu adım belirler.
*EGR valfi arıza sebepleri kısmında sayılan olası sebepler göz önünde bulundurularak, sırayla mantıksal olarak gerekli kontroller yapılır.
*Arıza egr valfinin kurum-partikül sebebiyle tıkanması şeklindeyse, gerekli temizleme işlemi yapılır.





Yorumlar